Schaduw referendum

Meningen, opinies en gedachten over alles wat op Bonaire speelt.

Moet de directe band met Nederland een vrije associatie zijn in plaats van integratie?

Je mag 1 optie selecteren

Toon resultaten

Schaduw referendum

Berichtdoor webmaster op 31 dec 2009, 22:31

Er is veel te doen over het referendum dat in maart 2010 op Bonaire wordt gehouden. Tijd voor een schaduwreferendum. Wat vinden de lezers van Bonaireprikbord? De vraagstelling in dit schaduwreferendum, is dezelfde als in de echte volksraadpleging en luidt als volgt:

Moet de directe band met Nederland een vrije associatie zijn in plaats van integratie?
webmaster
Site Admin

Re: Schaduw referendum

Berichtdoor GvdV op 31 dec 2009, 22:38

Vrije associatie natuurlijk!!! :D
GvdV

Berichtdoor Dushi23 op 31 dec 2009, 22:59

Integratie met Nederland vind ik de beste optie. Maar dan ook complete integratie met exacte dezelfde rechten en plichten als in Nederland. Soms pakt het goed uit... de uitkeringen worden dan een stuk hoger, het minimuloon ook. Soms wordt het minder gunstig: de AOW leeftijd komt hoger te liggen, meer regels.
En natuurlijk ook gewoon de Nederlandse wetten over het homohuwelijk en euthenasie.

ik ben dus voor integratie, maar dan 100% hetzelfde als in Nederland!
Dushi23

Berichtdoor gepo op 01 jan 2010, 23:41

vrije associatie versus integratie: Niemand die hier iets van begrijpt. Ook de VN niet, die immers
adviseerde de twee begrippen nader uit te leggen.
gepo

Berichtdoor RolandBonaire op 02 jan 2010, 13:28

Het moge duidelijk zijn dat er op dit moment een heel gevaarlijk spel met zowel Bonaire als met de regio gespeeld wordt door een paar op macht wellustige lieden die denken Nederland onder druk te kunnen zetten.

Ze beseffen niet dat het kabinet van Nederland zich echt niet onder druk laat zetten door een bevolking van 15000 man, eigenlijk is de nederlandse bevolking klaar met de Antillen om met de Nederlandse belasting centen voor sinterklaas te spelen bij de Bonairiaanse bevolking!
Kijk eens om je heen op Bonaire wie werkt er? De Nederlander de Colombiaan, de Peruaan en de Portoricaan! Maar zelden zie je een Bonairiaan werken, maar ze rijden wel de dikste motoren en grootste auto's en dat bij een gemiddeld salaris van 7 naf per uur. Nederland wordt wakker..
Als volgend jaar de PVV aan de macht komt waait er een andere wind door het Nederlandse kabinet en kan de BES wel fluiten naar de 2,2 miljard euro, besef goed dat zelfs in Nederland een provincie niet zoveel geld krijgt, dus dan is het een verloren kans voor de BES.

Tevens wil ik waarschuwen dat als Nederland zijn handen terug trekt van Bonaire, deze vrij snel geannexeerd zal worden door Chavez. Nu leven we onder de paraplu van de Navo maar zodra die wegvalt zal Bonaire het zelf op moeten knappen!! Dit is nog het grootste gevaar !!!
De geschiedenis heeft dit al meerdere malen bewezen, kijk naar Suriname en Indonesie. Denk ook eens aan Sebrenitia!!

Ik hoop de bevolking van Bonaire de eenzijdige voorlichting van Nicolaas en Jopie door hebben voor het te laat is. Dhr. Mr. de Wit die regelmatig door beide gesiteerd wordt legt alles eenzijdig uit, maar het is maar de vraag of je het op die manier mag uitleggen en een verdrag uit 1993???? Wakker worden, de wereld om ons heen is geheel verandert sinds 1993. Jammer dat de heer de Wit http://www.opinionkorsou.com/nl/notisia ... dig-proces niet op Bonaire woont! We gaan het zien of Bonaire een derde wereld land wordt. Heeft u er wel eens aan gedacht dat beide heren marionetten kunnen zijn voor heel veel geld van Venezuela!
RolandBonaire

Berichtdoor ZZZ op 02 jan 2010, 13:31

Ik onthoud mij van stemming. Niet omdat ik geen mening heb, maar omdat ik eenvoudig niet weet wat er verstaan wordt onder vrije associatie. Wat er met integratie wordt bedoeld is veel duidelijker. Ik kan dus niet stemmen, omdat het niet duidelijk is wat de twee opties zijn.
ZZZ

Berichtdoor Trudy op 02 jan 2010, 13:41

Integratie met Nederland vind ik het beste. Een gespreid bedje voor Bonaire lijkt me!!
Trudy

Berichtdoor marto op 02 jan 2010, 14:46

Ik heb gekozen voor een integratie met Nederland en ik hoop voor alle mensen op Bonaire dat dit de uitslag wordt van het referendum. Wat is een "vrije associatie"? Ook de tegenstanders van de integratie kunnen niet uitleggen wat dat is en hoe Bonaire dat moet gaan invullen. De staatsvorm "vrije associatie" komt bijna nergens voor op de wereld. Dat zegt al genoeg! Het is een niet uit te voeren manier van "samenwerking".

De intergratie met Nederland kan en moet nooit 100% worden. Je kan niet even alles van Nederland overnemen. Het is juist goed om heel goed te kijken naar de lokale mogelijkheden / onmogelijkheden en omstandigheden. Nederland is Bonaire niet en Bonaire moet niet zo worden als Nederland!! Wat Bonaire zelf kan moet ook vooral door Bonaire zelf gedaan worden. Het kan nu!!

Bonaire moet vooral Bonaire blijven maar niemand kan ontkennen dat het op een aantal punten beter kan.

Als er mensen (groepen) op Bonaire zijn die de zaken goed willen aanpakken moeten ze zich nu melden. Samen met Nederland kan het!! Bonaire alleen kan het (denk ik) nooit.
marto

Berichtdoor HendrikC op 02 jan 2010, 17:42

@zzz inderdaad het is een uiterst gecompliceerde rotzooi geworden...
@marto & @rolandbonaire inderdaad wordt er op dit moment een uiterst gevaarlijk spelletje gespeeld met Bonaire en de pionnen die dadelijk opgeofferd zouden kunnen worden is de bevoling en het eiland Bonaire.
Een handjevol - mischien wel twee handjesvol individuen denken dat ze nu hun machtspelletjes moeten uitspelen. Van beide zijden welliswaar. Misschien heeft het eiland wel een recht op een eigen beslissing, maar die had dan al gemaakt moeten worden voordat de zittende partij voor de bevolking die beslissing maakte. Dat is nu te laat.
Meneer Thode denkt dat hij het justitieel nu wel bij het rechte eind heeft om alles alsnog volgens de regels te alles te laten verlopen. Dit is nu echter niet in het belang voor de situatie voor handen. Hij denkt [in mijn beleving] dat hij het recht - de wet moet hanteren maar daarbij ooverspeeld hij zijn hand en daarmee die van het volk. De politieke partijen zitten alleen voor hun eigen belang te vechten op het "been" [Bonaire] en winnen linksom of rechtsom. Nederland speelt dit spelletje poker met keiharde en scrupuleuze kaarten in de hand en hebben de ervaring in het bluffen.
Meneer Thode; u bent geen David die de machtige Nederlandse Goliath kunt verslaan. U heeft geen ervaring in dit spel dus speel niet met andermans [het Bonairiaans volk] centjes. U kunt niet denken ongestraft de leeuw aan zijn staart trekken omdat u op gelijke [lees volgens de wet en rechtvaardige wijze] mee wilt eten van zijn kattenbrokjes.
HendrikC

Berichtdoor odinia op 02 jan 2010, 23:52

1.Vrije associatie is een vrijwillig samenwerkingsverband tussen SOUVEREINE staten, of staatsdelen die dat op korte termijn zullen worden. Een aantal voormalige Portugese kolonieen ( allemaal enkele honderden keren groter dan Bonaire ) zijn ooit via een vrije associatie onafhankelijk geworden. Nu zijn er nog enkele eilandjes in de Stille Zuidzee op duizenden kilometers gelegen van welk land dan ook, waar men de term " vrije associatie" aan heeft gehangen, maar die feitelijk afhankelijk zijn van het moederland ( Nieuw Zeeland).
2. degenen die een vrije associatie willen spreken daarmee automatisch uit dat ze Bonaire nu of op korte termijn onafhankelijk ( souverein) willen maken.
3. Een onafhankelijk Bonaire is niet levensvatbaar (al jaren begrotings tekort; in korte tijd tientallen miljoenen schuld opgebouwd op belangrijke openbare sociale voorzieningen zoals het pensioenfonds; een veel te groot ambtenaren apparaat; Venezuela op zeer korte afstand met Chavez die wel een electoraal succesje kan gebruiken.( spreekt nu al uit dat Boanire op het continental plateau ligt van Venezuela)
4. Een onafhankelijk Bonaire mag niet meer eten uit de ruif van het Nederlandse Ministerie van Binnenlandse zaken, maar moet samen met veel armere landen in de rij gaan staan bij het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking.
5.Het Slotakkoord met Nederland is UNANIEM door de eilandsraad goedgekeurd, ook door degenen die daar kennelijk nu op het laatste moment vanaf willen. Hierin is al opgenomen dat wanneer er ernstige gebreken zijn in de bestuurlijke samenwerking die de voortgang van het bestuurlijke veranderingsproces duurzaam vertragen, dat de daarbij horende geldstroom ( voor Bonaire maar liefst circa 150 miljoen Euro's) wordt dicht gedraaid. Nederland houdt zich nu aan die gemaakte afspraak.
6. Die politici die thans op Bonaire aan de macht zijn, zijn niet alleen een onbetrouwbare onderhandelingspartner die de toekomst van Bonaire in de waagschaal stellen, ze zijn ook onverantwoordelijk een referendum te houden en actief in bijeenkomsten een niet realistische optie " Vrije Associatie" te promoten.
7. Reeds nu hoor je dat financiers investeringen voor tal van goede zaken op Bonaire stopzetten of opschorten.Dit gaat ongetwijfeld banen kosten.
8. Best eilandbestuur: Wees wijs en stop met dit referendum. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Men zal u roemen voor uw wijsheid!
En als het onverhoopt mocht doorgaan: STEM TEGEN EEN VRIJE ASSOCIATIE.
odinia

Berichtdoor amigoe op 03 jan 2010, 21:40

ben voorstander van integratie. Goed voor de economie van Bonaire.
amigoe

Berichtdoor Bert Bolknak op 04 jan 2010, 00:28

Beste vrije associator,

In Nederland is een bekend spreekwoord.

Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt.

Dit gaat ook op voor integratie (oude schoenen) en vrije associatie(nieuwe schoenen).

Bij integratie kan Bonaire blijven leunen op Nederland daar waar het zelf geen invulling kan geven.

Bij integratie wordt de toegezegde investeringen en hulp ook nagekomen.

Bij vrije associatie, wat is dat?, zal Nederland natuurlijk niet de oude afspraken nakomen, want die gelden alleen bij integratie.

Dat er gekeken wordt naar verhouding gezien de plaatselijke omstandigheden, is logisch want Bonaire is niet Nederland.

Andere normen en waarden, maar ook andere kosten en structuur.

Indien dezelfde regels gaan gelden als in Nederland, dan zullen o.a de kosten gaan stijgen, wat weer nadelig is voor het toerisme.

Indien vrije associatie, weet men niet waar men aan begint, want er zal weer opnieuw aan tafel gezeten moeten worden met Nederland.

Als Nederland dat al wil, want er is toch al een keer en referendum geweest.

Natuurlijk zal er wel wat mis aan het vorige referendum zijn geweest.
Verkeerde vraagstelling enzo, want bij elk referendum is er altijd een deel het er niet mee eens.
En zoekt men een opening om daar dan tegen in te gaan.

Helaas voor dat clubje is men daar te laat mee begonnen en geven zij ook geen echte openheid van zaken, wat is de werkelijke doelstelling?
Daarnaast, wat wil men bereiken. Dat heb ik (nog) nergens kunnen lezen. Ja, men wil een vrije associatie.

Maar wat is dat, wat wil men daarmee bereiken en nog beter wie wordt daar beter van.

Dat clubje of de gemeenschap die moet leunen op alle mooi woorden.

Heeft dat clubje de kennis, kwaliteit en inzichten om dat te bereiken.

Maar wat nog belangrijker is, wie gaat dat betalen. Nederland?
Nee, ik denk het niet.

Bij het niet nakomen van oude afspraken dan vervallen deze en zullen er nieuwe afspraken gemaakt moeten worden.

In hoeverre gaat Nederland dan nog bij betalen of helpen die vrije associatie op poten te zetten.

Als men vrij wil zijn, dan zal er wel verwacht worden dat men het dan ook zelf wil doen.

Gezien de amateuristische aanpak van het clubje, ik kan het helaas niet anders verwoorden, de slechte communicatie, de voortschrijdende tijd, en het gebrek aan een plan van aanpak, zal dat helaas leiden tot niet de gewenste stap(pen) vooruit. Maar juist sprongen achteruit.

Stilstand is achteruitgang, terwijl juist in deze fase veel werk verzet moet worden.
Afgezien van de weerstand die men oproept.

De amateuristische houding van het clubje heeft averechts gewerkt.

Stopzetting van de Nederlandse investeringen. De 2e kamer is ermee akkoord gegaan, dus een weg terug is er niet meer.

Als men denkt dat een eiland met maximaal 13.000 inwoners, minder dan 0,1% van de Nederlandse bevolking en met tientallen miljoenen schuld, denkt dat Nederland zich laat sturen door een clubje die het niet eens is met eerder gemaakte afspraken, dan is men toch wel wereldvreemd.

Wat nu Dames en Heren, plan B.

Ik zie graag uw alternatief voor het komende tekort, afkeuring van de start- en landingsbaan (weg KLM enz.) etc. etc.
Oh ja, ook uw plan van aanpak om te komen tot een vrije associatie.

Ook in Nederland zijn gebieden met een eigen identiteit, o.a. Friesland en Limburg, die zich uitstekend voelen binnen het Koninkrijk.
Waarom is Bonaire dan zo bijzonder?

U begrijpt het al, ik stem voor integratie. Wees wijs en klop aan bij Ank en geef toe dat het allemaal goed bedoeld was, maar even verkeerd heeft uitgepakt.
Zij heeft aangeven het traject weer op te willen pakken. Wacht niet te lang, want voor je het weet sta je met lege handen.

P.S. Als het referendum wel doorgaat en de meerderheid is voor integratie, wat gaat U dan doen, roepen dat er vals gespeeld is of met stille trom vertrekken met achterlating van de puinhoop. ;)
Bert Bolknak

Berichtdoor RolandBonaire op 04 jan 2010, 18:04

RolandBonaire

Berichtdoor Eron op 05 jan 2010, 01:08

Op de allereerste plaats ben ik voor vrije associatie !
Op de tweede plaats vind ik de hele vraagstelling niet correct, het nu voorgestelde "zogenaamde" integratie bestaat helemaal niet, zaal ook nooit bestaan.
Bij de zogenaamde integratie die er nu ligt, zullen alleen de Europese nederlanders hiervan profiteren en niet de lokale bevolking ! (lees de voorgestelde wetten maar na !)

Voor degenen die niet weten wat vrije associatie betekent, moeten maar de VN resoluties m.b.t. het zelfsbeschikkingsrecht van volkeren lezen. De VN erkennen 3, lees ik dat goed, ja zij erkennen alleen 3 mogelijkheden:

1) volledige integratie (en niet dat geval dat nu de hele tijd overgesproken wordt)

2) vrije associatie (een tussen vorm)

3) volledige zelfbeschikking (m.a.w. onafhankelijkheid)

Nederland (lees Nederlandse politici en toebehoren) is/zijn verplicht als kolonisator mee te werken aan alle 3 bovengenoemde vormen, zowel financieel als in een vorm van technisch bijstand, enz.
Zij zal natuurlijk gretig meewerken, hetzij met voorwaarden in nederlands voordeel aan hun voorgeselde "integratie" kan mij de redenen waarom voorstellen, maar aan de andere vormen ho maar!, dan geven zij niet thuis, tis namelijk niet in Nederlands voordeel...
Tot slot, wil het volgende vraag stellen; hoeveel geboren en getogen Bonerianen zullen deze site bezoeken? Reden waarom ik het resultaat vd referendum op deze site niet echt representatief zal vinden, de groeten
Eron

Berichtdoor Eron op 05 jan 2010, 01:45

Als de nederlandse politici enz het lef hebben beginnen zij morgen met onderhandelingen met om het process van onafhankelijkheid van de Antillen te starten.
Natuurlijk eisen de Antillen (lees bonaire, curacao) de ingebrachte borg en alle maar dan alle rechtmatige eigendommen ter land, ter zee en in de lucht die hun toebehoren!
Voor het geval dat iemand zich afvraagt of de Antillen mensen hebben om te kunnen onderhandelen? Ja, er zijn er genoeg.
Met onafhankelijkheid is er niks mis mee, er zijn genoeg voorbeelden hoe het wel kan, zoek die maar op, als je het niet gelooft.
Mensen die er niet in geloven zijn even bang en corrupt als de huidige politici.
De groeten
Eron

Berichtdoor Liesje op 05 jan 2010, 13:00

Wat een kwaaie taal Eron. Je zet jezelf en het eiland Bonaire zo in een slachtofferpositie. Ik zou zeggen grijp de mogelijkheden die Nederland nu biedt en doe er je voordeel mee.
Liesje

Berichtdoor Carel op 05 jan 2010, 13:34

Beste Eron,

Dank voor je mening.

Je stelt in je verhaal de vraag hoeveel geboren en getogen Bonaireanen zullen deze site bezoeken? Dat vind ik een vreemde en beangstigende vraag. Want wat doet het antwoord er toe. Je suggereert er volgens mij mee dat alleen de mening van mensen die geboren en getogen op Bonaire er toe doet. Als dat zo is, vind ik je een mening , laat ik het maar gewoon zeggen, een beetje dom! Stel je voor dat in Nederland of in welk andere land dan ook, diezelfde houding gaat gelden. Slechts de mening van geboren en getogen Nederlanders doet er toe..... De volgende stap is dat er openlijk wordt gezegd....De mening van Turken doet er niet toe. Of de mening van mensen beneden de 1.60 cm, roodharigen, mannen, katholieken en wat voor andere groepen die doet er eigenlijk niet toe. Alleen de de mening van geboren en getogen Nederlanders is van belang. De rest zetten we bij de vuilnisbak.
In een land waarin zo gedacht en gehandeld, wil ik niet wonen en leven!

Eron, ik hoop dat ik je vraag verkeerd heb geïnterpreteerd en dat je net zoals ik van mening bent dat iedere mening er toe doet, ongeacht waar je geboren of getogen bent!

groet,
Carel
Carel

Berichtdoor Pien op 05 jan 2010, 16:15

Hallo Carel,

Even n.a.v. je reaktie op Eron.
Het lijkt mij wel van belang om als je een schaduwreferendum opzet en je een representatieve uitkomst verwacht dat je schaduwreferendum goed bereikbaar is voor iedereen. Je hebt een .nl adres, je site is ééntalig, je homepage begint met ben je op zoek naar een stageadres, baan of vakantiewoning. Kortom hoeveel lokale stemmers (en daarmee bedoel ik stemgerechtigden) krijg je hierheen, hoe representatief is je groep stemmers tov de stemmers die straks mee mogen stemmen bij het echte referendum.
Kijk ik kan wel mijn stem uitbrengen bij dit schaduwreferendum maar ik ben niet stemgerechtigd voor het echte referendum, dus niet representatief.

Succes verder,
Groetjes Pien
Pien

Berichtdoor RolandBonaire op 06 jan 2010, 13:33

Jopie Abraham ontwikkeld zich steeds meer tot een onverantwoordelijk bestuurder.
1. Jopie steunt de ABVO om te staken bij het regionaal service centrum. ( hij heeft er begrip voor...).
Deze bestuurder is er zelf verantwoordelijk voor, dat de geldkraan uit Nederland voorlopig is dicht gedraaid. In het ook door Jopie onderschreven Slotakkoord staat te lezen dat de hulp uit Nederland die VOORUITLOPEND op de nadere uitwerking van het akkoord al wordt gegeven kan worden stopgezet wanneer door toedoen van een van de partners op de Nederlandse Antillen of Aruba de voortgang van het bestuurlijk proces ernstig en duurzaam wordt belemmerd. Het houden van een referendum en het promoten van een optie de geheel buiten de gemaakte afspraken ligt, en die bovendien misleidend is voor de bevolking omdat die optie niet levensvatbaar is, het stopzetten van het gesprek met Nederland door mevr. Janga en ga zo maar door. Dat ontwricht de voortgang zeer, stelt de goede samenwerking met Nederland en de goede verhoudingen met het volk in de waagschaal. DUS beste Bonairiaanse bestuurders: Nederland houdt zich gewoon aan de gemaakte afspraken! Maar U NIET! :twisted: Dat dit allemaal ook van invloed kan zijn op de komende statenverkiezingen, daar heeft Nederland niks mee te maken.
Maar,..... het zou prachtig zijn als door het schadelijke gedrag van dit Bestuur voor de toekomst van Bonaire hun partijen door de Boneriaanse kiezer worden weggevaagd!

2.Jopie kraamt uit dat het er in het referendum om gaat of " wij GEANNEXEEERD willen worden door Nederland. En hij blaat nog even door met " Bijleveld vertegenwoordigt de KOLONIALE mogendheid" Dit zijn gevaarlijke en pertinent onjuiste uitspraken ,een verstandig politicus onwaardig. Ze grenzen aan ophitsing. Ten eerste wordt Bonaire niet geannexeerd. Bonaire is nu deel van de Nederlandse Antillen en van het Koninkrijk der Nederlanden. De Nederlandse Antillen hebben er zelf in absolute meerderheid voor gekozen om in het Koninkrijk te blijven en NIET zoals Suriname destijds onafhankelijk te worden. Zij zijn dus al jaren VRIJWILLIG onderdeel van het Koninkrijk. De rol van De Nederlandse Antillen wordt, in het unaniem nota bene ook door Jopie ondersteunde Slotakkoord overgenomen door Nederland. Anders zou Bonaire eenvoudigweg stateloos worden.
Jopie zou bewogen moeten worden en zelfs gedwongen moeten worden PUBLIEKELIJK in de krant en op TV afstand te nemen van deze onverantwoordelijke uitspraken!! Men moet het er niet bij laten zitten!
3. Jopie zegt dat het bestuur niet op het laatste moment een andere status wil voor Bonaire. Wat is dat voor een gedraai? Men wilde een VRIJE ASSOCIATIE , dat is, ook in uw eigen definitie ( Zie uitspraken van gedeputeerde Oleana in de pers) een vrijwillig samenwerkings verband tussen SOUVEREINE staten. Als dat geen andere status is voor Bonaire dat weet ik het echt niet meer met deze bestuurlijke draaikonten.
4. Jopie eindigt in het interview poeslief met " Wij staan open voor dialoog" .
Dat is op zijn zachts gezegd ongeloofwaardig. Dit bestuur frustreert over de hele linie de voortgang van het bestuurlijk proces, ze weigert ( mevr. Janga deelde dat aan de staatssecretaris mede) nog verder te praten over de uitwerking het unaniem aanvaarde slotakkoord, het bestuur verbiedt de Rijkscommissaris daar zelfs voorlichting over te geven, ze steunt een staking van de medewerkers die met het bestuurlijk proces bezig zijn en gaan zo maar door. Ja ja "wij staan open voor dialoog" ..... Huichelachtig.
Best bestuur wees nu eens echt verantwoordelijk zet macho gedrag en bestuurlijke ijdelheid overboord en stel het belang Bonaire en haar volk nu eens ECHT op de EERSTE plaats.
Anders verdienen uw partijen het om bij de eerste beste verkiezingen te worden weggevaagd.
De brief van het Bestuurscollege van het Eilandgebied Bonaire is door onjuistheden en bestuurlijk gedraai niet bevorderlijk voor het weer opendraaien van de geldkraan door Nederland.
Beste lezer, even geduld a.u.b., ik loop de brief van het college punt voor punt na.
1. In de brief staat dat er een referendum wordt gehouden met als nieuwe keuze: " een eigenstandige positie binnen het Koninkrijk gebaseerd op de voorstellen van Lubbers c.s. uit 1993."
Enige tijd geleden stond in verschillende kranten de uitspraak van gedeputeerde Oleana ( namens het bestuurscollege " “ Een vrije associatie is een zeer los staatsverband van meerdere soevereine staten die onderling samenwerken. Volgens Oleana is dit de enige mogelijkheid om de Bonairiaanse cultuur en gewoontes te behouden. Bij die vrije associatie wordt er overigens wel rekening mee gehouden dat Nederland Bonaire blijft ondersteunen.” Dat was dus het standpunt van het Bestuurscollege.
De woorden " SOUVEREIN" en " Vrije Associatie" worden nu in de brief wijselijk niet meer gebruikt. Wat een bestuurlijk gezwabber!
Het zou bestuurlijk netjes zijn als het college aan Nederland excuses zou aanbieden voor deze schadelijke uitspraak van Oleana en anderen na hem.
Maar goed, nu weer iets nieuws om te kiezen: Oude koeien uit de sloot uit 1993. Lubbers lanceerde het plan ( om uit een impasse te komen, nu weer eens met Curacao) om in 1996 Het Koninkrijk uit 3 landen te laten bestaan: Nederland, Curacao en Aruba en uit de Koninkrijkseilanden St. Maarten, Bonaire, St Eustatius en Saba.
De landen Curacao en Aruba( later status aparte) zouden een beetje souverein zijn binnen het Koninkrijk, maar de andere eilanden, waaronder Bonaire waren en zijn te klein om "land " te zijn en zouden een directe band met Nederland moeten krijgen. Dus toen ook al!
2. De brief van het bestuurscollege vervolgt met de stelling dat pas sinds een jaar duidelijk is wat de directe band en " openbaar lichaam" betekent. Dat is onjuist. Zelfs ten tijde van de ondertekening van het slotakkoord in 2006 werden een aantal opties genoemd, waaronder gemeente van Nederland, provincie van Nederland, indeling bij een provincie e.d. Niets nieuw onder de zon dus. Dat men nu net doet alsof er uit de hoge hoed iets totaal onbekends door Nederland wordt getoverd is dus onjuist.
3. De brief stelt: " de mate van autonomie zal verregaand worden beperkt" en het Nederlandse Parlement zal als enige bepalen welke wetten van toepassing zullen zijn" .
Ten eerste is het zo dat in de huidige situatie van de Nederlandse Antillen de wetgeving op het gebied van buitenlandse zaken en justitie al door Nederland worden bepaald, dan wel door het Koninkrijk en voor het overige door het land " De Nederlandse Antillen en NIET door Bonaire. De enige wetgeving die hier wordt vastgesteld is nu al heel goed te vergelijken met wat een Nederlandse gemeente kan vaststellen. De kreet " verregaand inperking van onze autonomie" is werkelijk ONZIN.
4.De brief beschuldigt Nederland dat " zij kennelijk een uitspraak van de bevolking niet serieus neemt".
Laat ik het bestuur nu eens beschuldigen dat zij haar eigen bevolking niet serieus neemt en haar tegen haar eigen belangen in voor een gevaarlijk politiek karretje spant. Ten eerste wordt er een keuze van een SOUVEREIN Bonaire met een " Vrije Associatie" voorgelegd die onrealistisch is en gevaarlijk is, en die veel banen gaat kosten ( van de gewone Boneriaan wel te verstaan!) ( zie een andere reactie van mij op deze website onder " Schaduw referendum") ) Dat is onverantwoordelijk bestuurlijk gedrag.
Ten tweede is de reactie van Nederland geheel volgens de afspraken die in het Slotakkoord zijn gemaakt. De hulp die VOORUITLOPEND aan de bestuurlijke uitwerking van het Slotakkoord wordt verschaft kan worden stopgezet zodra sprake is van bestuurlijke tegenwerking die de voortgang duurzaam verstoort. Dat is de afspraak en geen ander verzinsel zoals in de brief. Nou bestuurders van Bonaire, die situatie hebben jullie zelf veroorzaakt! Het is dus jullie EIGEN SCHULD en van niemand anders!
5. Door het nakomen van een afspraak uit het Slotakkoord, unaniem goedgekeurd door de eilandsraad, zou Nederland zich nu volgens de brief " inmengen in het politieke debat in Bonaire"???????? .
Wie snapt hier iets van? Mag je hier niet staan voor een gemaakte bestuurlijke afspraak? Nee, je mag als gedeputeerde wel in het openbaar pleiten voor een vrije associatie en een SOUVEREIN Bonaire. De wereld op zijn kop!
6. De bestuurlijke onbetrouwbaarheid krijgt nog verder vorm met de volgende uitspraak in de brief:" er rijst de vraag wat dan nog de reden is voor een langer verblijf van de kwartiermakers en de commissaris voor de BES eilanden op Bonaire. Deze zou zijn activiteiten ook vanuit de andere eilanden kunnen voortzetten" Een duidelijker illustratie is er niet dat Bonaire de voortgang van het bestuurlijke proces duurzaam verstoort en dat dus geheel volgens de gemaakte afspraken de geldkraan wordt dicht gedraaid.
7. Maar beste lezers het kan nog erger!
" In elk geval zijn wij van mening dat de voorlichting van het regionaal service centrum op voorlichtingsbijeenkomsten in de Bario's ONMIDDELLIJK moet worden gestopt..." en verder " dat de Commissaris voor de BES eilanden zich tegenover de media dient te onthouden van het uitspreken van een voorkeur voor een van beide opties omdat dat een onoorbare inmenging is in het Staatkundig proces op Bonaire"
Nou, op welke onjuistheid zal ik het eerst ingaan?
Zoals bekend verschijnen er in de pers, op bijeenkomsten vertegenwoordigers van het eilandsbestuur die openlijk voor de optie " vrije associatie" zijn. Dat is kennelijk geen onoorbare inmenging in het Staatkundig proces van Bonaire????
Het bestuur kan vrolijk verder gaan ofwel direct of via de eigen politieke partijen met misinformatie, onduidelijk uitgewerkte informatie, zwabberende informatie en onverantwoordelijke voorstellen te promoten, en Nederland mag niet uitleggen wat een uitwerking van een vastgesteld akkoord inhoudt, het commentaar verzamelen en dan in overleg het geheel te verbeteren. Nee Nederland moet maar bakken met geld blijven geven.
8. De brief eindigt met een ogenschijnlijke verzoenende toon. En dat is al gunstig. Echter: Men heeft er kennelijk bezwaar tegen dat Bonaire deel uit gaat maken van het Nederlandse Staatsbestel " daar gaat het referendum nu juist over" .
Van welk staatsbestel wil Bonaire dan wel deel uitmaken??
Van de Nederlandse Antillen? Nee want die worden opgeheven? Van Curacao? Nee, want daar wil Bonaire juist vanaf. Van een nieuwe staat Bonaire? Nee want dat is niet realistisch. Van GEEN staat ( een nieuwigheid in de wereld) en de Bonerianen dan statenloos? Van Venezuela dan? ( Dat is helaas nog niet zo onrealistisch als we zo doorgaan...) Nee ook niet? Wat dan ?????????????????
Juist: van NEDERLAND!
Bestuur van Bonaire zorg dat de verhouding weer goed komt. Het vertrouwen is beschadigd dus extra inzet is nodig.
STOP met het schadelijke referendum en de zwabberende niet uitgewerkte niet realistische alternatieve keuzen die in het geheel niet aan het volk zouden mogen worden voorgelegd.
Richt U op de een stevige bestuurlijke status van de beleidsconclusies van de evaluatie over 5 jaar. Dan kan alles met goede redenen ter discussie worden gesteld.
RolandBonaire

Berichtdoor Vanessa op 09 jan 2010, 12:36

Mijn stem is een stem tegen het gedrag van Nederland. Ik vind het gewoon "not done" om de geldkraan dicht te draaien. Dit gaat ten kosten van de bevolking van het eiland. geen investeringen meer in onderwijs, gezondheidszorg... Ik vind het gewoon niet kunnen. Inderdaad houden de machthebbers van het eiland zich niet aan de afspraken, maar ik vind dat Nederland daar boven mag staan en dat dit machtsspelletje niet ten koste mag gaan van de gewone "Bonaireaan".
Vanessa

Volgende

Keer terug naar Meningen