Beste vrije associator,
In Nederland is een bekend spreekwoord.
Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt.
Dit gaat ook op voor integratie (oude schoenen) en vrije associatie(nieuwe schoenen).
Bij integratie kan Bonaire blijven leunen op Nederland daar waar het zelf geen invulling kan geven.
Bij integratie wordt de toegezegde investeringen en hulp ook nagekomen.
Bij vrije associatie, wat is dat?, zal Nederland natuurlijk niet de oude afspraken nakomen, want die gelden alleen bij integratie.
Dat er gekeken wordt naar verhouding gezien de plaatselijke omstandigheden, is logisch want Bonaire is niet Nederland.
Andere normen en waarden, maar ook andere kosten en structuur.
Indien dezelfde regels gaan gelden als in Nederland, dan zullen o.a de kosten gaan stijgen, wat weer nadelig is voor het toerisme.
Indien vrije associatie, weet men niet waar men aan begint, want er zal weer opnieuw aan tafel gezeten moeten worden met Nederland.
Als Nederland dat al wil, want er is toch al een keer en referendum geweest.
Natuurlijk zal er wel wat mis aan het vorige referendum zijn geweest.
Verkeerde vraagstelling enzo, want bij elk referendum is er altijd een deel het er niet mee eens.
En zoekt men een opening om daar dan tegen in te gaan.
Helaas voor dat clubje is men daar te laat mee begonnen en geven zij ook geen echte openheid van zaken, wat is de werkelijke doelstelling?
Daarnaast, wat wil men bereiken. Dat heb ik (nog) nergens kunnen lezen. Ja, men wil een vrije associatie.
Maar wat is dat, wat wil men daarmee bereiken en nog beter wie wordt daar beter van.
Dat clubje of de gemeenschap die moet leunen op alle mooi woorden.
Heeft dat clubje de kennis, kwaliteit en inzichten om dat te bereiken.
Maar wat nog belangrijker is, wie gaat dat betalen. Nederland?
Nee, ik denk het niet.
Bij het niet nakomen van oude afspraken dan vervallen deze en zullen er nieuwe afspraken gemaakt moeten worden.
In hoeverre gaat Nederland dan nog bij betalen of helpen die vrije associatie op poten te zetten.
Als men vrij wil zijn, dan zal er wel verwacht worden dat men het dan ook zelf wil doen.
Gezien de amateuristische aanpak van het clubje, ik kan het helaas niet anders verwoorden, de slechte communicatie, de voortschrijdende tijd, en het gebrek aan een plan van aanpak, zal dat helaas leiden tot niet de gewenste stap(pen) vooruit. Maar juist sprongen achteruit.
Stilstand is achteruitgang, terwijl juist in deze fase veel werk verzet moet worden.
Afgezien van de weerstand die men oproept.
De amateuristische houding van het clubje heeft averechts gewerkt.
Stopzetting van de Nederlandse investeringen. De 2e kamer is ermee akkoord gegaan, dus een weg terug is er niet meer.
Als men denkt dat een eiland met maximaal 13.000 inwoners, minder dan 0,1% van de Nederlandse bevolking en met tientallen miljoenen schuld, denkt dat Nederland zich laat sturen door een clubje die het niet eens is met eerder gemaakte afspraken, dan is men toch wel wereldvreemd.
Wat nu Dames en Heren, plan B.
Ik zie graag uw alternatief voor het komende tekort, afkeuring van de start- en landingsbaan (weg KLM enz.) etc. etc.
Oh ja, ook uw plan van aanpak om te komen tot een vrije associatie.
Ook in Nederland zijn gebieden met een eigen identiteit, o.a. Friesland en Limburg, die zich uitstekend voelen binnen het Koninkrijk.
Waarom is Bonaire dan zo bijzonder?
U begrijpt het al, ik stem voor integratie. Wees wijs en klop aan bij Ank en geef toe dat het allemaal goed bedoeld was, maar even verkeerd heeft uitgepakt.
Zij heeft aangeven het traject weer op te willen pakken. Wacht niet te lang, want voor je het weet sta je met lege handen.
P.S. Als het referendum wel doorgaat en de meerderheid is voor integratie, wat gaat U dan doen, roepen dat er vals gespeeld is of met stille trom vertrekken met achterlating van de puinhoop.